Vi på Ume Assistance har transporterat Umeå sedan 1967 då Jan Hansson startade bolaget. Vi har trott på Umeås utveckling ända sedan vår första lastbil började rulla. Vårt engagemang för vår omgivning har alltid stått oss varmt om hjärtat och vi är miljö- och kvalitetscertifierade sedan snart 25 år tillbaka.
Vårt familjeföretag som idag drivs av Mattias, Magnus och Martin, har idag verksamhet inom fyra affärsområden; Transport, Entreprenad, Återvinning och Bilbärgning. Och tillsammans med våra 70 medarbetare arbetar vi under devisen ”Service beyond the expected”. Läs gärna mer på https://www.umeassistance.com/
Då Tommy snart går i pension, söker vi nu en hållbarhetsansvarig som vill ta vårt hållbarhetsarbete till nästa nivå. Hos oss får du ett utvecklande arbete i en prestigelös organisation med stark familjär anda, där det händer mycket. Vi söker dig som har ett passionerat engagemang för hållbarhetsfrågor och en vilja att göra skillnad.
Ditt nya arbete
Som hållbarhetsansvarig hos oss har du en bred och central roll i att utveckla och implementera hållbarhetsstrategier inom alla våra affärsområden. Du säkerställer att vi följer lagkrav och branschstandarder samtidigt som du identifierar och driver initiativ som stärker vårt hållbarhetsarbete.
Du kommer även ha en operativ, verksamhetsnära roll i det dagliga arbetet med alltifrån hantering av vårt miljö- och kvalitetssystem, till avvikelsehantering och rapportering av bland annat kör- och vilotider till Transportstyrelsen. Ditt ansvar ligger också i att skapa och följa upp hållbarhetsrapporter enligt gällande standarder. Vidare kommer du vara vårt ansikte utåt och representera företaget i branschforum och samarbeta med externa partners.
Din profil
För att trivas i denna roll tror vi att du har förmågan att arbeta både strategiskt och operativt. Då tjänsten innefattar kontakter både inom och utanför företaget är det viktigt att du har en god kommunikativ förmåga på både svenska och engelska, och att du trivs när du får samarbeta. Samtidigt är det en väldigt självständig roll som kräver att du är ansvarstagande och kan driva ditt eget arbete framåt. Rollen kräver vidare att du har en god administrativ förmåga där struktur, regler och noggrannhet är viktiga ingredienser för att lyckas. För att vi ska trivas tillsammans bör du ha en flexibel och pragmatisk inställning till problemlösning och gärna glimten i ögat.
Din utbildningsbakgrund är inte avgörande, men vi tror att du kan ha en akademisk utbildning inom miljövetenskap, hållbar utveckling eller liknande. Har du erfarenhet från transport, entreprenad eller återvinning är det meriterande. För att lyckas i rollen har du åtminstone god kunskap om miljölagstiftning, kvalitet, certifieringar och hållbarhetsstandarder. Resten kan vi lära dig.
Din ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Din Rekryteringspartner. Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta Elin Wiklund på tfn: 070-277 71 77. Vi arbetar med rekryteringen löpande, så ansök gärna så snart som möjligt, dock senast den 9/3 via länken.